19 August 2014

ibu bapa akan senang dengan doa kita


assalamualaikum korang :)

tak lama lagi nak masuk u wehh,rasa macam tak masuk akal aku dah menempek dekat rumah ni nak dekat sembilan bulan dah.ohmayy apa yang aku buat selama lapan bulan ni aku pun tak taw..brrrrr~

bila nak masuk u maksudnya akan hidup dengan kawan-kawan dan bukan dengan mama ngan abah..aku dari form one smpai form five duk asrama tapi bila masuk form 6 tak duk asrama nak duk asrama balik macam hmmpp!beli barang asrama pun dah macam kekok dah...heheheee :p

bila jauh di mata kita hanya mampu doakan kesejahteraan mereka dari jauh jela.walaupun jauh tapi tetap dekat di hati.tapi bila kita berdoa,mesti tak akan lupa doa untuk diri sendiri tapi untuk orang lain terutama mak ayah macam mana...sebagai anak mesti kita nak tengok mak ngan ayah kita sentiasa sejahtera dunia akhirat :')

jadi..aku nak kongsi satu cerita dekat sini..janji baca sampai habis taw


mimpi seorang wali di tanah perkuburan , wali itu ternampak ahli-ahli kubur mengais rumput seperti mencari sesuatu. tiba-tiba beliau terlihat ada seorang ahli kubur yang sudah berusia sedang duduk berehat di atas kuburnya sendiri.beliau mengambil keputusan untuk bertanyakan kepada orang tua itu.

wali         : pakcik,kenapa pakcik sedang duduk berehat dengan tenang sedangkan ramai ahli                         kubur yang lain sedang mengais rumput di situ.

orang tua : jika kau nak tahu jawapannya,esok kau pergi ke pasar dan cari penjual daging yang                          masih muda. penjual daging itu adalah saudara aku sendiri.


wali itu pun beredar dari situ.keesokan harinya, wali itu pun menjumpai penjual daging muda di pasar. beliau hanya memerhati dari jauh kelakuan penjual daging tersebut. selepas penjual daging tersebut menjual dagingnnya, dia sambung membaca qur'an. wali tadi terkejut dan mengambil keputusan untuk berjumpa dengan penjual daging itu.

wali  : Assalamualaikum orang muda, saya ingin bertanya beberapa soalan.
          kau ada ahli kerabat di kubur kampung ini ?

penjual daging  : ya ada,itu ialah bapaku

wali  : aku terlihat ayah mu dalam mimpiku, beliau tenang di sana.apa yang kau lakukan                           untuk ayah kau wahai orang muda?

penjual daging  : aku membaca al-quran dan aku berdoa kepada Allah,jika bacaanku terdapat                                    pahalanya,aku sedekahkannya kepada ayahku.

kenapa ahli kubur yang lain sedang mengais rumput?jawapannya mereka sedang mencari tempias yang didoakan oleh orang ramai dan lafaz "ala kulli muslimin wal mukminat".manakala pak cik tua tadi hanya duduk berehat kerana doa anaknya hanya khas untuknya.








jadi jangan lupa bila doa untuk diri sendiri,doa untuk saudara-saudara kita sekali.tak pe dorang tak taw tapi Allah taw :)

"doa seorang anak kepada orang tuanya akan sampai terus kepada kedua ibu bapanya"

love you

have a nice day :)



11 comments:

Akif Imtiyaz said...

Nice sharing dear...jgn lupa hariw dia yg baik2 utk mak ayah ank2 dan sedara mara sahabat juga saudara islam kita.

Asha Lya said...

Insyallah trims ksh at as pringtn..bljr bgus2 ya

Lieya Von Jay said...

oh miza, tetiba kak liya rasa nak menangesss.. :(

Ema Hafizan said...

betul tu...kte kna buat diorang bangga gan kita lepas ni mirza ..heee ^^

Anizz Annisa said...

betul2.. bila tengok mak ayah kita senyum..kita happy je.. kalau tengok mak ayah kecewa.. automatik terus rase diri kite nie macam tak berguna je.. hurmm..

white lily said...

goodluck kakk ^____^ take care.. dah ada di sana, jangan lupa update perkembangan tau... hihi

Nadratul Syazwana said...

Rajin rajin hadiahkan al-Fatihah utk parents lepas solat subuh tak kisah masih ada atau dah tiada. Alhamdulillah hubungan dgn parents bertambah baik ^^

Norhasniza Khalid said...

setuju mirza dgn entri ni.. sekarang banyak orang ambik remeh akan hal2 gini

Sya Mimie said...

Insyaallah.. Akk sentiasa doa buat keluarga usai solat..

asha hana said...

im happy to make them proud of me. :')

#mirza belajar rajin2 ea sayang. buat ibu ayah bangga ada anak baik macam mirza walaupown nakal sikit. haaha

Cikgu Norazimah said...

insyaAllah, tidak pernah lupa doakan ibubapa dalam solat ;)