4 April 2014

jangan ada sifat iri hati,Allah marah taw..


assalamualaikum :)

"hindarilah oleh kamu daripada hasad (dengki) kerana hasad itu memakan segala amal kebajikan bagaikan api memakan kayu." (Riwayat Abu Daud).



mari kita tengok beberapa ciri orang yang mempunyai sifat iri hati

1)tidak dapat melihat orang lain lebih maju 

dua sekawan...
leman : tadi tu mael dapat markah paling tinggi tu mesti meniru masa exam tu.aku taw aku taw.dia 
           tu bukan pandai mana pun.....!
bob    :sekati je nak tuduh-tudung orang -..-

tak boleh tengok orang lain lebih daripada dia,mesti nak dikutuknya.sebab pada dia,dia la yang paling hebat sealam semestarrr

2)suka tengok orang lain susah

munir : puas ati aku tengok peniagaan si mat tu lingkup,buahaahaaaa..untung aku untung wowowowowwww!!!

lebih senang tengok saudara seislam susah tanpa menghulurkan pertolongan.tak baik cam ni taw.susah sama-sama senang sama-sama.kan lebih sweet ^ ^


3)tak reti/susah untuk bersyukur

milah : tak bleh jadi ni!bedah dapat pakwe hensem dari aku!!argghh!kena cari lebih hensem!<------ni tak baik..jangan buat taw

milah : tak bleh jadi ni!bedah ada henpon aipon!aku henpon burok jee...jelesss!!!siap,nanti aku nak
           curi henpon dia.....wahahahahahaaaaaaaahahahahaahhahaha!!

dah la tak reti bersyukur,lepas tu nak mencuri pulak.ingat..lebih banyak kita bersyukur..lebih banyak nikmat yang Allah bagi :)

tak baek iri hati,nanti muka pun jadi tak cun taw

cara untuk hilangkan iri hari adalah kita kena sentiasa senyumm dan kena sentiasa B.E.S.Y.U.K.U.R!!
jangan duk pikir sangat la kelebihan orang lain sebab diri kita pun ada kelebihan.ingat dalam dunia ni hanya ada seorang je kita.tak de sapa boleh copy paste kita.so kita adalah unik kan :D

lagi satu,kalau kita rasa kita kurang itu ini,orang lain ada yang lagi banyak kurang dari kita.dan Allah itu ada kan.jangan risau sebab kita tak pernah sorang-sorang pun :D


sentiasa senyum,baru hidup ni best!
sapa suka senyum mai geng ngan kak miza..wahahaa

salam jumaat dear semua! :D

12 comments:

Tashira Sha said...

ok yg part pakwe tu lawak. hahaha
manis je snyuman akak. nice entry,thanks for sharing kak :) salam jumaat.

Mazni Munawar said...

betul tu, kalau dia nak jeles dgn kita pun dia takkan dapat apa2. berdosa adalah. better bersyukur je dgn apa yg kita ada. kalau nak lebih kena cuba berusaha ^_^

Ninaa Hassan said...

betul2.stuju sgt kak miza.
nina pon suka senyum hehe meh kita jadi geng akak

Niena Reen said...

Itulah.. Manusia memang begitu. Tak boleh tengok orang senang. Ada sahaja yang nak diirikan. Meluat tengoknya.. Haih..

Niesa said...

nice sharing dear..salam jumaat..

Kacak luar
Kacak dalam
Kacak dengar sini
Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit

copy lirik lagu senyum jap..ehehe

Jia Rizaira said...

kene sntiasa berprasangka baik dgn orang lain....

Cikgu Norazimah said...

gambo2 tu yang comey ! hehe

Cik Puan said...

merimaskan bila di keliling oleh golongan2 macam ne...
apa2 pon jadi diri sendiri dan perbaiki setiap kelemahan...
yuhuuuuu.... ^___________^

Aisyah Az said...

yang penting kena selalu berhusnuzon.. Allah suka ^^

Wafi Remli said...

Jika kita bersyukur Allah akan tambah lagi nikmat kita

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

irihati begitu pasti akan membuatkan kita tidak tenang.. setiap hari asyik dok fikir macam mana nak jatuhkan dia.. baik fikir macam mana nak perbaiki diri kita agar setanding dengan kelebihan dia..

puteri airyn said...

Setuju setuju.. sikap iri hati tak bawa ke mana pun kan kan.. :)