20 February 2014

resepi 10 minit garlic bread


hello...

aku memang suka makan garlic bread,ingat lagi dulu masa form six.kalau ada kelas tambahan,bila time waktu rehat tu mesti pegi kedai roti dekat-dekat situ mesti beli garlic bread.kadang-kadang tu sampai terkejar-kejar sebab takut habis.memang laku betul.lawak bila ingat balik.ada jugak pegi awal sangat sampai kedai pun tak bukak lagi..hikhk ^ ^



tapi aku nak cuba buat sendiri garlic beread ni,bila tengok resepi tak de la susah mana pun.benda nya semua dah ada.cuma taw ngan tak taw je buat.resepi yang aku buat ni ikut sukatan untuk sorang je.yela,sebab sekarang aku sorang je ada dekat rumah.yang lain semua kat asrama,kakak pulak kat uk,mama dengan abah pulak pagi2 dah keje..

bahannya

1)1 sudu butter

2) dua keping roti

3) parsley

4) yang ni ada dua optinal,korang boleh guna satu biji bawang putih 
    ataupun macam aku,aku dah siap beli serbuk garlic tu.

mari kita start :)

mula-mula sekali,korang potong parsley tu kecik-kecik,sebab kita nak campurkan semua tu sekali nanti.kalau nak lagi best.keringkan dulu parsley tu.macam aku,basah-basah tu aku pegi potong pegi campur.malas nak tuggu kering.sebab lapo bebeno..hohohoo


lepas cuci terus aku potong,teheee


ambik satu sudu butter


campurkan tiga bahan ni sekali,butter,parsley dengan korang pungan garlic tadi.owh ye.bagi yang guna bawang putih.just tumbuk-tumbuk sampai hancur pastu gaul kan sekali.senangkan.lima minit pun dah boleh siap dah :)



lepas dah siap tu,apa lagi..sapu la dekat roti tu.untuk roti..apa2 roti pun boleh guna..tak kisah pun.aku  pakai roti gardenia je.dah yang tu je yang aku senang nak dapat kat kedai runcit dekat rumah aku ni..hokhok


then aku bakar,bakar dalam periuk ajaib je.bakar lima minit je.jadila jumlahnya 10 minit saja untuk kita buat garlic bread yang sangat simple tapi sedap ni. ^_^


yeayy,dah siap.lepas angkat tu terus makan taw..makan panas-panas best sangat.rangup.dengan rasa bawang putih dia.memang yummy gila babeng la.

xoxo


36 comments:

puteri airyn said...

Wah..mudah dan senang nya.. bagus makan garlic untuk kesihatan.. :)

Gee Lion said...

sedapnya... thanks for sharing.. heee.. =)

Muhammad Taufiq said...

Hye, saya suka baca blog awak, baru2 ni saya baru blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

Nadya Dyana said...

Nice^^

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

yummy.. sedapnya.. terima kasih berkongsi resipi ini mirza..

wafacw said...

Whoaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!! Thank you very very much for writing this entry!!! Kalau saja saja nak cari kat Mr Google memang tak cari, tapi disebabkan Blog Walking ni... jumpa cara yang amazingly mudah utk buat Garlic Bread which also my FAVOURITE!!!!! hmmm... mudah saja sebenarnya ek... :p... Esok pagi nak buat lah for breakfast!!! ehhehehe...

Bahrain said...

ada periuk ajaib memang senanglah nak masa apa-apa. macam sedap je roti tu. share sikit sini. :)

SYASYA SWEET said...

waaa.sedapnye..lg2 cicah mushroom soup..

Liyliz said...

thank you for the recipe. Macam ni rupanya buat, tak da la susah sgt.

Ida Scripters said...

Wahhhh cam sedap jer

Cik Puan said...

wohooo...semakin rajin mirza share resepi ne...
garlic bread blom penah ne cik makan..tapi mcm sedap je...

Cikgu Norazimah said...

mmg simple, CN pun kalau rajin mmg buat sendiri jer, cicah dgn sup cendawan instant ! pergh..mmg best ! ehhehe

Lieya Von Jay said...

sodappppp........... suka sangat makan roti bawang putih .. nak cuba jugak la

Mime MF said...

hehe suka2...saya suka makan garlic bread dgn mushroom soup..yummy...dulu kat rumah sewa beli je butter garlic pastu bakar roti..sedap2..^^

Wan Maruzen Wan Husain said...

wah senang je....nnti nak wat gak lah...thanks

dilaella Ella said...

sedapnya..nanti nak cuba buat lah, sebab akak suka bawang putih ni :)

Norhasniza Khalid said...

nak try gak lah, mama tade pemanggang ajain, ah takpe.. kuali ada... hihi

asha hana said...

lapar. sobs sobs. T_T

maria s said...

senang aje rupanya,hehe.. boleh cuba ni. terima kasih sebab sudi kongsi resepi. :)

rehana nurul amin said...

Kongsi resipi juga. Resipi simple a.k.a resipi org malas. hehe..

Salam perkenalan tuan rumah!
Rehana sini

http://rehanswardrobe.blogspot.com/2014/11/garlic-bread-sangat-simple-sedap-kenyang.html

Anonymous said...

Kat mana jual serbuk garlic tu.supermarket ada x?

mirza syazwina said...

anonymous : ada..saya beli benda ni kat tesco :D

Zura Zahir said...

Daun parsley beli ktmana susah la nk jumpa...

mirza syazwina said...

zura zahir: miza beli daun parsley kat mydin ^^

munee said...

Huhu..nk share resepi bleh? Huhu

mirza syazwina said...

munee : silakan ^_^..hehee

Cikna said...

Sng je, xmsk pizza dh le lps ni.....;-)

puteri hafiza said...

Nak cuba buat arini.senang je rupanya😊.salam kenal☺️

Ramdhan Ramli said...

Tq skrng gk sy try

Anonymous said...

kalau taknak taruk daun tu boleh tak?fiy tak suka makan sayur..kalau letak bawang putih dengan planta je takpe kan?mohon balas...

Anonymous said...

kalau tak letak daun tu tak pe tak?mohon balas..

mirza syazwina said...

anonymous : boleh ^ ^ ..tu tak kisah pun letak ke tak :)

hana humaira said...

Sy dh try resepi sis, tq..sedaapp
www.hanasihat.blogspot.com

Nabeel Azman said...

parsley leaf bahasa malaysia ape ye

Tomodachi said...

rasa nak cuba nanti

syamillah saifullah lagu cinta lama said...

Utk pembakaran rasanya x sampai 5 minit...kalo guna magic pan api sederhana kecik ok kot...salam dari gaban burger (burger kami guna garlic spread pd bahagian bun)