18 February 2014

breakfast ideas: broccoli spaghetti recipe

assalamualaikum :)

sebenarnya dekat dapur rumah tu banyak stok spageti.sampai tiga bungkus.ni sebabnya bila pegi pasaraya pakai ambik je sebab dah tak ingat kat rumah ada lagi ke tak.aleh-aleh belambak lagi dalam almari makanan tu.jadi,daripada expired macam tu je baik masak kasi perut kenyag dan bersorak kegembiraan.kan kan ^_^

selalu orang buat cabonara la,spageti yang kuah merah tula.miza pun tak taw apa nama.teruk kan.sebab jarang makan.memang stok spageti tak pernah putus kat rumah ni tapi tak pernah buat spageti yang berkuah kuah tu.wuhuhuu.selalunya menggorengkan aje.resepi yang kacang ni miza tunjuk step by step (gagah tangkap gambar masa masak tu ) :')

so,today kita hendak cooking2 brocoli spageti okay^ ^

sebelum tu,mari miza bagitaw dulu apa kelebihan makan brocoli ni

:anti penuaan

:membantu pencernaan

:bantu kehamilan yang sehat

:bagus untuk DIET!



bahan yang simple kemain!

:spageti semestinya

:untuk kali ni miza guna olive oil,sehat sikit.. :p

:BROCOLI

:garlic

:boleh guna apa2 spice ataupun 'cukup rasa' pun cukup dah,eheheee


1)rebus dan toskan spageti (ayat dalam iklan peregoo)

2)ketuk bawang putih tu

3)masuk sikit je olive oil dan masukkan garlic tadi

4)lepas garlic tu dah naik bau,masuk pulak brocoli


5)boleh la korang masukkan apa-apa spice atau perasa yang korang nak.untuk yang ni miza masukkan secoet je garam dengan sikit je spice tu

6)ambik air rebusan spageti tadi masuk sikit dalam kuali okay

7)bila dah nampak brocoli tu lembut,lenyetkan sikit dengan sudip..kira macam kasi hancur sikit

8)miza letak sikit butter dengan serbuk garlic tadi bagi rasa dia creamy sikit.then gaul

DONE!!!!!!!


jeng2,dah siap dah.saje je resepi kali ni buat versi sihat sikit.bagi yang tengah berrrdiet tu.kalau nak cuba boleh la cuba.sedap^_^.i like it aha aha..ihikh


nyam nyam...selamat mentry!

have a nice day :)


10 comments:

Akeyla Azmi said...

omg kakkk!!
This is so nyummy aaaaaaaaaaaaaaaaaaa
qilah selalu buat spaghetti cemni gak hihihi xD
<33333 nyum macam spaghetti oleo gitewwww hihihi :D
thanks share khaaak :D

msredcheesecake said...

senang kan.... tapi akk ank2 tak suka plak... akk je yg suka

Anizz Annisa said...

anis tak penah masak spagetti..tau mkn je..huhu.. idea yg bgus nie..nice sharing..berkobar2 plak nk try buat..hee

Farra Kikibum said...

.sedapnya..bgs utk tgh berdiet ni..nk try nantila..:)

Shakira Pathi said...

sodapnyeee!!!

Normi Nieza said...

wah..snang dan mudah..:)

Wan Maruzen Wan Husain said...

sedappppppnyeeeee.........

Cik Puan said...

nampak sedap..tapi sayang dik pii...cik tak pandai makan spaghetti ne...rugi kan...huhuhu

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

yummy.. sedapnya.. memang menyihatkan makanan macam ni..

dilaella Ella said...

memang menyelerakan mirza, terus rasa lapar hehe :)