29 November 2013

wangi cara tradisional

assalamualaikum :)

sekarang ni dah ok,dah tak sedih dah.terima kasih pada semua yang bagi semangat..sekarang ni makin semangat rasanya nk jaga anak kucing kite tu :').

kalau nak dibandingkan bilik aku dengan kakak aku,bilik aku tu kalau naik je petang mulala bahang tak ingat dunia.panas gila sampai kalau tido pun bangkit sah berpeluh macam lagi 5 kilometer,ok itu tipu.jadi dapatla sebijik econ dalam bilik aku.seronok la sampai menitis air mata,tipu lagi.

nak dijadikan cerita,bila selesai je pasang econ tu,busyuk naw bilik aku tu T-T.mungkin sebab debu habuk bagai.bau pun datang la.tak baik sungguh camtu.ambik febrezz semburla,kan boleh hilangkan bau busyuk-iklan kata.

datang balik bau tu,kejap je wanginya.tensen macam ni,then,abah aku la yang bagi tips letak daun pandan dalam bilik...

"boleh jalan ke cara ni??" ..bisik hati kecil ku.

























jengjeng!

bukan kalau ambik daun pandan main campak camtu je.mula-mula lepas ambik daun pandan tu kena ikat simpul dulu..lepas tu koyak-koyak sikit daun dia.then,campak ikut suka hati.semua abah kita yang buat,kita tolong campak je.bhihiiii

ekceli,sebelum ni aku macam ragu2 jugak sebab nnti bilik aku bau pandan,macam tak best je tapi dah abah kata buat macam itu,ikut ajala..nak jadi anak soleh kan..ihiks

tak lama lepas tu,siyes wangi bilik ku!wuhuhu!oh abah tips mu sangat berguna ^ ^.lepas tu terus hilang bau busyuk tu. macam baru sembur minyak wangi.abah kata daun pandan ni dia serap bau busuk sebab tu bau tu hilang.boleh la tido dengan senang lenang lepas ni,kalau bilik busuk je campak daun pandah,kehkehkehhh.

bukan aje bilik,kereta atau tempat2 yang busuk semua boleh,mehmehmeh :3

penat kemas bilik lepas pasang econ tu,mna nak sapu debu lagi,mop lantai lagi.susun buku yang tak guna lagi,penat sehh..
























"seksi tak i..??"

sian dia bila kemas bilik tak dapat la nak teman kita tido malam sebab bilik bersepah,ni lepas kemas bilik baru boleh masuk,balas dendam la,posing tepi tong sampah,kohkoh

























tak pe bilik kecik..yang penting wangi..masuk 19 tahun ni dah pandai dah kemas bilik..sebelum ni kureng sikit sebab tu selalu kena bebel dengan mama :p

orait,jadi tak payah la beli yang mahal2 nak wangikan bilik,gunala petua atok nenek kita dulu.lebih berkesan dan jimat :)

keep calm and clean your room ^ ^

have a nice weekend


14 comments:

Sya Mimie said...

mak akk pun buat gitu.. tapi kan, akk tak minat sangat.. sebab bau wangi pndan tu kuat sangat.. :P

Niena Reen said...

Baca cerita kak kemas bilik, terus rasa nak kemas bilik. Hahaha. padahal bukannya semak pon. ^_^

timm_bill said...

ermm..ley la pasni nk lex daun pndan kt stor..bsyuk!! huhu..

Cik Puan said...

daun pandan?pestaim cik dengar...boleh buat kat bilik cik nanti...patot pon bau ambipure tak lekat..kejap2 je wangi..
lepas ne kene tanam pandan tepi rumah lah ne gamak nye...kohkohkih

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

dalam peti ais pun boleh guna untuk neutralkan bau..

dilaella Ella said...

wah boleh try ni, pandan banyak kat belakang rumah. :)

Nini Hanini said...

comel bilik dia..pink gtu :)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

wangi daun pandan kan, menjadi petua abah bagi.

Shakira Pathi said...

yang penting kemas bilik hehe

Aefa Aerisya said...

ohh.. guna daun pandan eh.. thankss.. bleh try tips ni :D

asha hana said...

memang betul pown dear. daun pandan nie mewangikan mengharmonikan suasana. cewahh. haha :P

#kemas je biik dia. :)

Hafiza AizZawa said...

kemas nye bilik dia.. cantik jer.. pandai susun..

Gandalf the Grey said...

kalau bilik busuk bau mcm bantal kene kepam tuh tak elok . tak berkualiti udara dlm bilik sbb takde udara tak ventilate . kalau boleh , lepas solat subuh lepak2 dlm bilik tuh bukak tingkap tuh, kalau keluar bilik tutuplah balik~

Nor Murni Fairouz Rafingi said...

Ha..lepas ni mesti cuba ni! ok gak carik cara tradisional kan..x yah keluar duit banyak...hehe..