6 September 2013

perkara yang boleh merosakkan otak

asslamualaikum:)

dalam hidup ni terutamanya zaman sekarang ni macam-macam pun boleh buat.orang kata tak da apa yang mustahil.betul tak.kalau orang dulu-dulu dorang kuat,tak cepat penat sebab tak de terdedah dengan wave yang datang dari henfon la,wireless la.dorang dapat natural air gitu.orang sekarang ni cabaran memang banyak.cabaran untuk menjaga otak dari terdedah dengan benda tak elok pun melambak jugak.

jadi sekarang ni aku nak share sikit benda yang boleh merosakkan otak untuk semua dan diri aku jugak :)

tak ambik sarapan pagi

yang aku tahu rakyat malaysia ni suka tak ambil sarapan dan itu termasuk la aku tapi tadi kita sarapan kokokeruch!(saja nak gitaw ja).bila tak ambik sarapan pagi nutrisi akan kurang then tak de energy yang nak dihantar ke otak.jadi otak akan jadi lemah

telebih makan

yang ni aku la ni -__-.alamak kenala kurangkan.dah la makan pastu tido pulak tu mana tak merana otak.bila makan terlebih pembuluh darah dekat otak akan jadi beban sebab tu otak boleh jadi lemah.ooo..i see....


merokok

yang ni terutamanya kaum lelaki take note.sejujurnya aku memang tak suka lelaki merokok.bila aku duduk tiba-tiba ada orang rokok pulak kat tepi tu.pastu asap dia beterbangan.aku sanggup tahan nafas sampai muka jadi biru.sebab aku tak sanggup nak hidu asap rokok yang busuk tu!

asap rokok menyebabkan sel-sel otak terbakar.sapa nak pandai jangan merokok ok :)

telebih tido

rasanya ini semua orang pun taw.aku pun taw tapi duk buat jugak.ahahaa.lepas ni sibuk harap boleh kurangkan tidur sebab bila tidur sel otak kita akan mati.lagi satu jangan tidur lepas asar sebab boleh lembabkan otak hampa.

tutup muka masa tidur

yang ni masa kecik dulu aku suka buat.tak boleh tidur kalau muka tak tutup.tapi sekarang tebongkang nganga pun lena tido.ok yang sebabnya,bila kita tutup muka kita akan sedut balik karbon dioksida yang kita hembus tu jadi tak elok la kan benda yang kita buang kita sedut balik.

jarang fikir/kurang berimaginasi

kalau tak boleh pikir untuk selesaikan soalan math pun tak pe.cuba tengok alam sekitar then fikir keindahan dia.pencipta dia.yang tu pun boleh mencerdaskan otak jugak.ehem!jangan pulak pikir benda buka-bukan.yang tu comfom tak payah tanya rosak otak.

itu sahaja dari saya:)
harap-harap dapat bantu kita semua ok:)
sekian...


8 comments:

mieprosa said...

thankyou!

Nadya Dyana said...

thanks share :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

terima kasih di atas perkongsian ni mirza.. :D

Norhasniza Khalid said...

mama suka terlebih makan lah.... hihi... acaner tu

Murni Amir said...

hahahaha kenapa semua ciri2 ni mcm ada kat sis je ek ? kecuali merokok tu la . . ihik2 :p neway thanks for sharing dear . . sgt beguna ;)

fatin hazirah said...

nice sharing :)
rindu mirza *tetiba*

Shakira Pathi said...

Nice info :)

cik azLyzah⊙.☉ said...

Wohoooooo....bru lak cik tahu...tq for sharing