25 July 2013

kalau Allah hanya ciptakan syurga semata

asslamualaikum:)

sekarang ni aku sakit kepala sampai ke tengkuk.padahnya tidur sampai petang.dah la tido dengan pakai baju sekolah.campak kain dengan tudung je.pastu kebabom.adik-adik jangan ikut perangai kak mirza ni k :)

pernah dulu terdetik jugak dalam hati kecil aku ni.kalau Allah tu sangat maha penyayang kenapa mesti buat neraka.neraka tempatnya pedih sangat,seksaan yang pedih.tak da sapa pun yang sanggup nak masuk neraka.kalau Allah sayang hambanya mesti tak nak seksa hambanya tapi...

































tapi sangkaan aku meleset sama sekali,mari aku ceritakan kenapa Allah buat syurga dan neraka untuk hambanya.

seorang perempuan bertanya kepada seorang ustaz kenapa Allah ciptakan neraka sedangkan Allah tu maha penyanyang.tak kan Allah sanggup nak tengok hambanya kena seksa dengan seksaan yang dasyat tu.ustaz tu terkejut dengan pertanyaan perempuan tadi dan beliau pun jawab.kalau Allah jadikan syurga saja,semua orang tak nak buat ibadah.semua orang pun nak jadi jahat.semua orang nak buat benda bukan-bukan.

buat apa nak pakai tudung labuh-labuh.pakai baju seksi pun tak pe sebab semua orang akan masuk syurga.mana ada neraka.kalau mencuri , membunuh pun tak pe.semua akan masuk syurga.nanti pembunuh dengan orang yang kena bunuh tu jumpa balik dekat syurga.adil ke macam tu?
lelaki buat benda tak baik dekat perempuan,rogol perempuan sesuka hati.buat apa nak takut.semua akan masuk syurga.macam mana dengan nasib perempuan kalau macam tu?

bila Allah buat syurga dan neraka,hambanya boleh berfikir apa patut dia buat dekat dunia ni.tak kan nak jadi jahat pulak kan.nak masuk syurga mesti buat benda yang Allah suka kan adik-adik.

aceceehh,rasa macam ustazah pulak dohh :P

riba.bohong,jenayah semua nya berleluasa.dunia tak kan ada orang yang baik sebab semua akan masuk syurga.jadi boleh tak korang bayangkan kalau Allah tak jadikan neraka tu.Allah maha mengetahui.

tak de sapa pun nak masuk neraka.pergila tanya orang paling jahat dalam dunia pun.mesti berangan nak masuk syurga jugak tapi setiap apa yang Allah cipta tu mesti ada sebab yang tersendiri.kita sebagai manusia tak perlu pertikaikan apa yang Allah buat.


jadi jom kita sama-sama rebut peluang buat ibadah masa bulan ramandhan ni.boleh sama-sama masuk syurga nanti ^_^

insyAllah,terima kasih!



10 comments:

Shakira Pathi said...

Nice story mirza :)

Mizz Aiza said...

betul tu adik.. setiap yang Allah ciptakan pasti ada sebabnya untuk kita yang berfikir.. itulah keadilan Allah di dalam menciptakan syurga dan neraka.. supaya kita sentiasa memperbaiki diri agak tidak terjerumus ke dalam neraka jahannam..

Norhasniza Khalid said...

Cerita yang best dik mirza... :)

ainil fazieda said...

Nice :) klw xdak neraka , xadil untuk org bt baik sbb yg jhat pon dpt , masuk syurga jugak . kan ?

siti ZAHARA said...

InsyaAllah sama2lah kita mencari keredaanNYA..setiap manusia ingin kesyurgaNYA..alangkah indah tempatNYA itukn..=')

Lieya Yaya :) said...

Allah Maha Adil :') ada ganjaran untuk org yg baik , ada balasan untuk org yg melakukan perkara keji dan jahat ..
sama2 kitaa brdoa moga Allah sentiasa ada di sisi kita dalam penghijrahan menjdi hamba Allah yg lbih baik . in sha Allah :) nice sharing dik :)

Aida Ismail said...

Nice one! ^^ Kalau ada syurga je, mesti kita takde usaha nak perbetulkan diri kita :)

Eiqa Almond said...

nice sharing dear.! :)

Tak de siapa yg nak masuk neraka tp pada masa yg sama..
hmm hmm pikir2x kan laa, hehee
manusia zaman sekarang kan..
macam2x ragam kita boleh tengok..

Harith Iskandar said...

bagus cerita ni.pandai ustaz tu jwb soklan :)

cik azLyzah⊙.☉ said...

Nice shering dear!