14 December 2012

miracle of solah



sebagai seorang yang islam,mestilah kita nie dah diajar dari kecil pasal solat kan=))

kalau umur 7 tahun kena ajar cara solat dah dan umur 10 tahun tak solat jugak boleh rotan.betol kan??

so,what is benefit of solah?,kita just solat jeke,lepas habis solat lipat telekung,letak songkok,then,tak dapat apa apa.

you know what,bila kita solat kita boleh kembalikan kesegaran badan kita,ini memang betol sebab aku selalu pun jadi macam nie,kalau tgah hari kan kita ngantuk.then bila solat kan kita ambik air sembahyang,masa tengah solat banyak pergerakan yang kita buat.thats why.

bila kita solat otak kita akan tenang,aku pernah tengok dalam tv,ada orang tu buat kajian pasal solat nie,orang tu tengok gelombang otak manusia bila sebelum dengan lepas solat ternyata berbeza!.korang rasa itu menakjubkan tak?for me..yes!!

then,bila kita tengah sujud tu,berlaku peredaran darah ke dalam otak dengan lancar,lepas tu darah tu boleh hantar oksigen dengan cepat dan banyak kat otak kita,sebab nie jugak la kita segar lepas solat kan=)

masa aku sekolah dulu,kan dok asrama so selalula ceramah dekat surau,ustaz selalu cakap pasal amazingnye bila kita solat jemaah,why??.badan kita ada cas negative and positive,bila dah seharian buat kerja,then solat jemaah boleh stabilkan cas cas tu dalam badan kita,

p/s:sebab tu kita kena rapat rapat kan saf masa solat=)

ustaz aku cakap sebab tu solat untuk subuh 2 rakaat,kita bangun tido,masa tido dah rehat so cas untuk distabilkan sikit jela,bila dah bekerja pagi tu penat,solat zuhur 4 rakaat coz cas untuk distabilkan banyak.


ALLAH maha mengetahui=)

p/s:susah nak dapat solat yang betul betul khusyuk kan??

betulkan jika aku ada salah ye,hanya bercerita apa yang aku tahu=)

terima kasih sebab membaca!



No comments: